• Dbaj o zdrowie każdego dnia!
img

Jaką funkcję pełni w naszym organizmie witamina C?

Witamina C, czyli kwas askorbinowy posiada właściwości antyoksydacyjne, dzięki którym eliminuje wolne rodniki oraz chroni przed zniszczeniem, m.in. białka, lipidy oraz DNA.

Witamina C jest również odpowiedzialna za regulowanie ciśnienia krwi i utrzymanie odpowiedniego stężenia glukozy we krwi. Dodatkowo jest ona pomocna w walce z różnymi infekcjami w naszym organizmie, ponieważ wspomaga regenerację uszkodzonych błon śluzowych, a także tkanki łącznej. Kwas askorbinowy jest także ważnym elementem w procesie produkcji kolagenu, potrzebnego do ochrony organizmu przed różnymi bakteriami i pasożytami.

 

 

Witamina C – dzienne zapotrzebowanie

Osoby dorosłe powinny dostarczyć jej do organizmu minimum 80mg. Większa dawka jest proponowana kobietom ciężarnym, karmiącym, a także osobom aktywnym, uprawiającym różne sporty. Jest też polecana dla osób starszych i mających problemy z nadciśnieniem. Niedobór witaminy C może mieć związek z powstaniem wielu chorób, np. ze szkorbutem, tj. chorobą wielonarządową, spowodowaną niedoborem kwasu askorbinowego w spożywanych przez nas produktach.

Witamina C - niedobór

Brak witaminy C w naszym organizmie może przejawiać się w następujący sposób: częste krwawienia z nosa, zmniejszona odporność na różne infekcje, rany goją się w wolniejszym tempie, pogorszona kondycja naszych włosów i skóry. Oprócz tego nasze dziąsła zaczynają krwawić, mogą pojawić się bóle zębów.

naturalna witamina c

Naturalna witamina C czy suplement diety?

Witaminę C możemy spożywać w owocach lub w suplementach diety. Jeśli wybierzemy owoce, to najlepiej będą one przyswajane w postaci soku. Jednak jeśli brakuje nam czasu na przygotowywanie własnoręcznie wyciskanych soków i zdecydujemy się  na suplement diety, warto poszukać ich w wersji płynnej. Witamina C w takiej postaci będzie łatwiej przyswajalna, niż w tabletkach.

Witamina C a antykoncepcja

Jeśli spożywamy ponad 1000mg witaminy C dziennie, musimy uważać, ponieważ taka dawka może spowodować niepożądane interakcje ze środkami antykoncepcyjnymi. Zwiększone jest prawie o połowę stężenie estrogenu we krwi, co może powodować problemy z pęcherzykiem żółciowym, a także infekcje miejsc intymnych. Oprócz tego mogą się pojawić nudności i wzdęcia. Kobiety, które stosują antykoncepcję hormonalną nie powinny przyjmować więcej niż 1g witaminy C na dzień.

To samo może dotyczyć innych leków (np. antybiotyków, suplementów diety, zawierających żelazo) – kwas askorbinowy może zwiększać stężenie innych substancji w organizmie i przez to potęgować ich toksyczne właściwości.

 

Redakcja gwiezdnesufity.pl

Zobacz również